onsdag, januari 10, 2007

En kväll

För ett år sedan berättade du att du var sjuk, bröstcancer.. Men det var inte alls så farligt som det lät. Du kände att du skulle bli frisk, och det skulle du. Vad fanns det för alternativ?
Jag blev ledsen, sprang in på mitt rum... Sen stängde jag ute alla tankar och känslor, i två månader. Berättade inte för någon, pratade inte med någon. Tittade på dig ibland Mamma och tänkte... Men direkt tanken kom tog jag den och kastade iväg den. Så långt bort det bara gick. Du såg ju inte ens sjuk ut.

Snart har ett år gått.. Har jag förändrats som person? Jag vet inte. Mitt liv har förändrats enormt mycket. Likaså mitt sätt att leva. Förr hade jag allt planerat, senaste året har jag bara levt dag för dag, eller ska jag säga överlevt. Men allt är inte bara dåligt. Det finns något i mitt sätt att se på dagen idag som jag gillar, att jag kan stanna och se varje dag. Inte se så mycket på imorgon… den dagen kommer ändå. Jag vill lära mig hitta en balans.

Jag har även lärt väldigt mig mycket om mig själv, vad en människa klarar av och vad som händer i kroppen för att man ska kunna överleva. Saker man inte har en chans att styra över.

Jag ska försöka göra 2007 till ett bra år

2 kommentarer:

Anonym sa...

För ett år sedan förändrades mycket i våra liv, Lina. Kanske den största lärdomen är att vi lärde oss att ingenting är evigt, men vad vi har lärt oss mera är att ta vara på dagen inte leva i framtiden.....det tror jag är viktigt....och det tror jag att Marie vill att vi ska göra.

Du är en helt underbar tjej och jag vet att din mamma var oerhört stolt över både dig och din syster, för det sa hon till mig många gånger.

2007 ska bli ett bra år för oss alla. Du är just i början av livet och har så mycket framför dig, och jag ser framemot att få stå vid din sida under din "livsresa". Jag hoppas att du trots allt vågar planera roliga saker för dig själv under detta år, för det är du värd.

Stor kram från moster i Norrköping

Anonym sa...

Jag läste om dig i Amelia och har sedan följt din blogg. Din mamma verkade vara en sån fin människa och ni verkar ha haft en vacker relation med mycket kärlek och värme. Det kommer du alltid att bära med dig och det kan ge dig styrka när du behöver. Hon har ju också bidragit till att du blivit den du är. Du verkar vara en varm, ödmjuk, insiktsfull och stark ung kvinna och din mamma kan stolt se dig från den andra sidan. Jag önskar dig allt gott för 2007 och behöver du nångång åka på semester är du välkommen till oss i Berlin, då kan du bara maila mig! Stor kram till dig från Annica